Allmänna villkor

Artikel 1 - Definitioner

I dessa allmänna villkor ska följande definitioner gälla:

Betänketid: den tid inom vilken konsumenten kan utöva sin ångerrätt;

Konsument: den fysiska person som inte handlar som ett led i utövandet av ett yrke eller en näringsverksamhet och som ingår ett distansavtal med näringsidkaren;

Dag: kalenderdag;

Varaktighetstransaktion: ett distansavtal som avser en serie produkter och/eller tjänster, vars leverans- och/eller köpskyldighet är spridd över tiden;

Varaktig databärare: varje medel som gör det möjligt för konsumenten eller näringsidkaren att lagra information som är riktad till honom personligen på ett sätt som möjliggör framtida konsultation och oförändrad reproduktion av den lagrade informationen.

Ångerrätt: konsumentens möjlighet att häva distansavtalet inom ångerfristen;

Entreprenör: den fysiska eller juridiska person som erbjuder produkter och/eller tjänster till konsumenter på distans;

Distansavtal: ett avtal där, inom ramen för ett system som organiseras av entreprenören för distansförsäljning av produkter och/eller tjänster, fram till och med ingåendet av avtalet, exklusiv användning görs av en eller flera tekniker för distanskommunikation;

Teknik för distanskommunikation: medel som kan användas för att ingå ett avtal, utan att konsumenten och entreprenören har samlats i samma rum vid samma tidpunkt.

Allmänna villkor: entreprenörens nuvarande allmänna villkor.

Artikel 2 - Entreprenörens identitet

HANDELSKAMMARE:

Momsnummer:

E-postadress: Info@bemee.se

Artikel 3 - Tillämplighet

Dessa allmänna villkor gäller för varje erbjudande från entreprenören och för varje distansavtal och beställning som ingås mellan entreprenör och konsument.

Innan distansavtalet ingås kommer texten till dessa allmänna villkor att göras tillgänglig för konsumenten. Om detta inte är rimligt möjligt, innan distansavtalet ingås, kommer det att anges att de allmänna villkoren kan inspekteras i entreprenörens lokaler och att de kommer att skickas gratis till konsumenten så snart som möjligt på begäran.

Om distansavtalet ingås på elektronisk väg får, utan hinder av föregående stycke och innan distansavtalet ingås, texten till dessa allmänna villkor göras tillgänglig för konsumenten på elektronisk väg på ett sådant sätt att den lätt kan lagras av konsumenten på en varaktig databärare. Om detta inte är rimligt möjligt, kommer det innan distansavtalet ingås att anges var de allmänna villkoren kan inspekteras elektroniskt och att de kommer att skickas elektroniskt eller på annat sätt kostnadsfritt på konsumentens begäran.

Om särskilda produkt- eller tjänstevillkor gäller utöver dessa allmänna villkor, skall andra och tredje styckena tillämpas i enlighet därmed och i händelse av motstridiga allmänna villkor kan konsumenten alltid förlita sig på den tillämpliga bestämmelse som är mest gynnsam för honom.

Om en eller flera bestämmelser i dessa allmänna villkor vid någon tidpunkt helt eller delvis är ogiltiga eller har förklarats ogiltiga, ska avtalet och dessa allmänna villkor i övrigt fortsätta att gälla och den aktuella bestämmelsen ska utan dröjsmål genom ömsesidig överenskommelse ersättas med en bestämmelse som så nära som möjligt motsvarar innebörden av den ursprungliga bestämmelsen.

Situationer som inte anges i dessa allmänna villkor ska bedömas "i andan" av dessa allmänna villkor.

Oklarheter om tolkningen av eller innehållet i en eller flera bestämmelser i våra allmänna villkor ska tolkas "i enlighet med andemeningen" i dessa allmänna villkor.

Artikel 4 - Erbjudandet

Om ett erbjudande har en begränsad giltighetstid eller är förenat med villkor, skall detta uttryckligen anges i erbjudandet.

Erbjudandet är utan förpliktelse. Entreprenören har rätt att ändra och justera erbjudandet.

Erbjudandet innehåller en fullständig och korrekt beskrivning av de produkter och/eller tjänster som erbjuds. Beskrivningen är tillräckligt detaljerad för att konsumenten ska kunna göra en korrekt bedömning av erbjudandet. Om entreprenören använder bilder är dessa en sanningsenlig representation av de erbjudna produkterna och / eller tjänsterna. Uppenbara misstag eller uppenbara fel i erbjudandet binder inte entreprenören.

Alla bilder, specifikationer och uppgifter i erbjudandet är vägledande och kan inte utgöra skäl för ersättning eller hävning av avtalet.

Bilder som medföljer produkter är en sann representation av de produkter som erbjuds. Operatören kan inte garantera att de färger som visas exakt motsvarar de verkliga färgerna på produkterna.

Varje erbjudande innehåller sådan information att det är tydligt för konsumenten vilka rättigheter och skyldigheter som är knutna till godkännandet av erbjudandet. Detta gäller i synnerhet:

Priset inklusive skatter;

Eventuella kostnader för transport;

Det sätt på vilket avtalet kommer att ingås och vilka åtgärder som är nödvändiga för att göra det;

Huruvida ångerrätten är tillämplig eller inte;

Metoden för betalning, leverans och fullgörande av avtalet;

Perioden för att acceptera erbjudandet, eller den period inom vilken entreprenören garanterar priset;

Storleken på avgiften för distanskommunikation om kostnaderna för att använda tekniken för distanskommunikation beräknas på en annan grund än den vanliga grundavgiften för det använda kommunikationsmedlet;

Huruvida avtalet arkiveras efter det att det ingåtts, och i så fall på vilket sätt det kan konsulteras av konsumenten;

Det sätt på vilket konsumenten, innan avtalet ingås, kan kontrollera de uppgifter som han lämnat i samband med avtalet och, om så önskas, korrigera dem;

De eventuella andra språk på vilka, förutom nederländska, avtalet kan ingås;

De uppförandekoder som näringsidkaren har anslutit sig till och det sätt på vilket konsumenten kan ta del av dessa uppförandekoder elektroniskt, och

Distansavtalets minimilängd om det rör sig om en varaktig transaktion.

Valfritt: tillgängliga storlekar, färger, typ av material.

Artikel 5 - Avtalet

Med förbehåll för bestämmelserna i punkt 4 ingås avtalet vid den tidpunkt då konsumenten accepterar erbjudandet och uppfyller de villkor som anges i detta.

Om konsumenten har godtagit anbudet på elektronisk väg, ska näringsidkaren omedelbart bekräfta mottagandet av godtagandet av anbudet på elektronisk väg. Så länge mottagandet av denna accept inte har bekräftats av entreprenören kan konsumenten upplösa avtalet.Indien de overeenkomst elektronisch tot stand komt, treft de ondernemer passende technische en organisatorische maatregelen ter beveiliging van de elektronische overdracht van data en zorgt hij voor een veilige web omgeving. Indien de consument elektronisch kan betalen, zal de ondernemer daartoe passende veiligheidsmaatregelen in acht nemen.

 

Entreprenören kan - inom rättsliga ramar - informera sig själv om konsumenten kan uppfylla sina betalningsskyldigheter, liksom om alla de fakta och faktorer som är viktiga för ett ansvarsfullt ingående av distansavtalet. Om entreprenören på grundval av denna undersökning har goda skäl att inte ingå avtalet, har han rätt att vägra en beställning eller ansökan eller att bifoga särskilda villkor för genomförandet, samtidigt som han anger skäl.

Entreprenören kommer att inkludera följande information med produkten eller tjänsten till konsumenten, skriftligen eller på ett sådant sätt att den kan lagras av konsumenten på ett tillgängligt sätt på en hållbar databärare:

a. besöksadressen till entreprenörens etablering där konsumenten kan gå med klagomål;

b. De villkor under vilka och det sätt på vilket konsumenten kan utnyttja ångerrätten, eller ett tydligt uttalande om att ångerrätten är utesluten;

c. Information om garantier och befintlig kundservice;

d. de uppgifter som ingår i artikel 4.3 i dessa villkor, såvida inte entreprenören redan har försett konsumenten med dessa uppgifter innan avtalet genomförs;

e. kraven för att säga upp avtalet om avtalet har en varaktighet på mer än ett år eller är på obestämd tid.

I händelse av en varaktighetstransaktion gäller bestämmelsen i föregående stycke endast för den första leveransen.

Varje avtal ingås på suspensiva villkor om tillräcklig tillgänglighet av de relevanta produkterna.

 

Artikel 6 - Ångerrätt

Vid köp av produkter har konsumenten möjlighet att upplösa avtalet utan att ange skäl under en period av 14 dagar. Denna reflektionsperiod börjar dagen efter mottagandet av produkten av konsumenten eller en representant som tidigare utsetts av konsumenten och meddelats entreprenören.

Under reflektionsperioden kommer konsumenten att hantera produkten och dess förpackning med försiktighet. Han kommer bara att packa upp eller använda produkten i den utsträckning som krävs för att bedöma om han vill behålla produkten. Om han utövar sin ångerrätt kommer han att returnera produkten till entreprenören med alla levererade tillbehör och - om det är rimligt möjligt - i originalskick och förpackning, i enlighet med de rimliga och tydliga instruktioner som tillhandahålls av entreprenören.

Om konsumenten vill utöva sin ångerrätt är han skyldig att informera näringsidkaren om detta inom 14 dagar efter mottagandet av produkten. Konsumenten ska meddela detta genom ett skriftligt meddelande/e-post. Efter att konsumenten meddelat att han vill utnyttja sin ångerrätt måste han returnera varan inom 14 dagar. Konsumenten måste bevisa att de levererade varorna returnerades i tid, t.ex. med hjälp av ett avsändningsbevis.

Om kunden inte har uttryckt sin avsikt att använda sin ångerrätt eller inte har returnerat produkten till entreprenören efter utgången av de perioder som nämns i punkterna 2 och 3, är köpet ett faktum.

Artikel 7 - Kostnader vid ångerrätt

Om konsumenten utövar sin ångerrätt ska kostnaderna för att returnera produkterna bäras av konsumenten.

Om konsumenten har betalat ett belopp kommer näringsidkaren att återbetala detta belopp så snart som möjligt, men senast 14 dagar efter ångerrätten. Detta gäller under förutsättning att produkten redan har tagits emot av entreprenören eller att avgörande bevis för fullständig retur kan tillhandahållas.

Artikel 8 - Uteslutande av ångerrätten

Näringsidkaren kan utesluta konsumentens ångerrätt för produkter som beskrivs i punkterna 2 och 3. Uteslutandet av ångerrätten gäller endast om näringsidkaren tydligt har angett detta i erbjudandet, åtminstone i god tid innan avtalet ingås.

Uteslutande av ångerrätt är endast möjligt för produkter:

a. som har skapats av entreprenören i enlighet med konsumentspecifikationer;

b. som är tydligt personliga till sin natur;

c. som inte kan returneras på grund av deras natur;

d. som förstörs eller åldras snabbt;

e. vars pris är föremål för fluktuationer på finansmarknaden som entreprenören inte har något inflytande över;

f. för enstaka tidningar och tidskrifter;

g. För ljud- och videoinspelningar och datorprogram som konsumenten har brutit förseglingen på.

h. för hygieniska produkter som konsumenten har brutit förseglingen på.

Uteslutande av ångerrätt är endast möjligt för tjänster

a. som rör boende, transport, restaurangverksamhet eller fritidsaktiviteter som ska utföras på ett visst datum eller under en viss period;

b. vars leverans har påbörjats med konsumentens uttryckliga samtycke innan ångerfristen har löpt ut;

c. som avser vadslagning och lotterier.

Artikel 9 - Priset

Under den giltighetsperiod som anges i erbjudandet kommer priserna på de produkter och/eller tjänster som erbjuds inte att höjas, med undantag för prisändringar på grund av förändringar i momssatser.

I motsats till föregående stycke kan entreprenören erbjuda produkter eller tjänster vars priser är föremål för fluktuationer på finansmarknaden som ligger utanför entreprenörens kontroll, med rörliga priser. Denna koppling till fluktuationer och det faktum att alla priser som nämns är riktpriser kommer att nämnas i erbjudandet.

Prishöjningar inom 3 månader efter avtalets ingående är endast tillåtna om de är resultatet av lagstadgade regler eller bestämmelser.

Prishöjningar från 3 månader efter avtalets ingående är endast tillåtna om entreprenören har fastställt det och:

a. dessa är en följd av lagstadgade bestämmelser eller föreskrifter, eller

b. konsumenten har rätt att säga upp avtalet från och med den dag då prishöjningen träder i kraft.

De priser som anges i erbjudandet om produkter eller tjänster inkluderar moms.

Alla priser är med förbehåll för tryck- och sättfel. Inget ansvar accepteras för konsekvenserna av tryck- och sättningsfel. I händelse av tryck- och sättfel är entreprenören inte skyldig att leverera produkten enligt det felaktiga priset.

Artikel 10 - Överensstämmelse och garanti

Entreprenören garanterar att produkterna och/eller tjänsterna överensstämmer med avtalet, de specifikationer som anges i erbjudandet, de rimliga kraven på sundhet och/eller användbarhet och de befintliga lagstadgade bestämmelserna och/eller statliga bestämmelser på dagen för avtalets ingående. Om så avtalats garanterar näringsidkaren också att produkten är lämplig för annat än normal användning.

En garanti som ges av näringsidkaren, tillverkaren eller importören påverkar inte de juridiska rättigheter och krav som konsumenten kan göra gällande mot näringsidkaren på grundval av avtalet.

Eventuella defekta eller felaktigt levererade produkter ska rapporteras till entreprenören skriftligen inom 14 dagar efter leverans. Retur av produkterna måste vara i originalförpackningen och i nytt skick.

Entreprenörens garantiperiod motsvarar tillverkarens garantiperiod. Entreprenören är dock aldrig ansvarig för produkternas slutliga lämplighet för varje enskild tillämpning av konsumenten, och inte heller för några råd angående användning eller tillämpning av produkterna.

Garantin gäller inte om:

Konsumenten själv har reparerat och/eller modifierat de levererade produkterna eller låtit tredje part reparera och/eller modifiera dem;

De levererade produkterna har utsatts för onormala förhållanden eller på annat sätt behandlats slarvigt eller i strid med instruktionerna från entreprenören och/eller på förpackningen;

Felaktigheten är helt eller delvis ett resultat av bestämmelser som regeringen har fastställt eller kommer att fastställa angående arten eller kvaliteten på de material som används.

Artikel 11 - Leverans och utförande

Företaget kommer att vidta största möjliga omsorg vid mottagande och utförande av produktbeställningar.

Leveransplatsen är den adress som konsumenten har meddelat företaget.

Med vederbörlig hänsyn till vad som anges i artikel 4 i dessa allmänna villkor kommer företaget att utföra accepterade beställningar skyndsamt men senast inom 30 dagar, såvida inte konsumenten har kommit överens om en längre leveransperiod. Om leveransen försenas, eller om en beställning inte kan utföras eller endast kan utföras delvis, ska konsumenten informeras om detta senast 30 dagar efter det att beställningen gjordes. I så fall har konsumenten rätt att häva avtalet utan kostnader och rätt till eventuellt skadestånd.

I händelse av upplösning i enlighet med föregående stycke kommer entreprenören att återbetala det belopp som konsumenten betalat så snart som möjligt, men senast inom 14 dagar efter upplösningen.

Om leverans av en beställd produkt visar sig vara omöjlig, kommer entreprenören att anstränga sig för att tillhandahålla en ersättningsartikel. Senast vid leveransen kommer det att anges tydligt och begripligt att en ersättningsartikel levereras. Med ersättningsartiklar kan ångerrätten inte uteslutas. Kostnaderna för eventuell returfrakt skall bäras av entreprenören.

Risken för skada och / eller förlust av produkter vilar på entreprenören fram till leveransen till konsumenten eller en representant som utsetts i förväg och gjorts känd för entreprenören, såvida inte annat uttryckligen överenskommits.

Artikel 12 - Varaktighetstransaktioner: varaktighet, uppsägning och förlängning

Uppsägning av avtal

Konsumenten får säga upp ett tillsvidareavtal som ingåtts för regelbunden leverans av produkter (inklusive el) eller tjänster när som helst, med förbehåll för tillämpliga uppsägningsregler och en uppsägningstid på högst en månad.

Konsumenten får säga upp ett tidsbegränsat avtal som ingåtts för regelbunden leverans av produkter (inklusive el) eller tjänster när som helst i slutet av den fasta perioden i enlighet med de tillämpliga uppsägningsreglerna och en uppsägningstid som inte överstiger en månad.

Konsumenter får säga upp de avtal som nämns i föregående stycken:

Säga upp när som helst och inte vara begränsad till uppsägning vid en viss tidpunkt eller under en viss period;

Åtminstone säga upp på samma sätt som de ingicks av honom;

alltid sägas upp med samma uppsägningstid som entreprenören har fastställt för sig själv.

Förnyelse

Ett tidsbegränsat kontrakt som har ingåtts för regelbunden leverans av produkter (inklusive el) eller tjänster får inte underförstått förlängas eller förnyas för en viss period.

Utan hinder av föregående stycke får ett tidsbegränsat avtal som har ingåtts för regelbunden leverans av dags- eller veckotidningar och tidskrifter förnyas underförstått för en bestämd tid som inte överstiger tre månader, om konsumenten kan säga upp det förnyade avtalet mot slutet av förnyelsen med en uppsägningstid som inte överstiger en månad.

Ett tidsbegränsat avtal som har ingåtts för regelbunden leverans av varor eller tjänster får endast förlängas automatiskt på obestämd tid om konsumenten kan säga upp det förlängda avtalet när som helst med en uppsägningstid som inte överstiger en månad och en uppsägningstid som inte överstiger tre månader om avtalet avser regelbunden leverans av dags- eller veckotidningar, tidskrifter och tidsserier, men mindre än en gång i månaden.

Ett tidsbegränsat avtal om regelbunden leverans av dags-, nyhets- och veckotidningar och tidskrifter genom introduktion (prov- eller introduktionsabonnemang) fortsätter inte tyst och upphör automatiskt i slutet av prov- eller introduktionsperioden.

Varaktighet

Om ett avtal varar längre än ett år får konsumenten efter ett år när som helst säga upp avtalet med en uppsägningstid på högst en månad, såvida inte rimlighet och skälighet talar emot uppsägning före utgången av den avtalade löptiden.

Artikel 13 - Betalning

Om inte annat avtalats ska de belopp som konsumenten är skyldig betalas inom 7 arbetsdagar efter det att betänketiden enligt artikel 6.1 har börjat löpa. Vid ett avtal om att tillhandahålla en tjänst börjar denna period efter det att konsumenten har mottagit bekräftelsen av avtalet.

Konsumenten är skyldig att omedelbart rapportera felaktigheter i betalningsuppgifter som tillhandahålls eller nämns till entreprenören.

Om konsumenten inte betalar har entreprenören rätt, med förbehåll för lagliga begränsningar, att debitera de rimliga kostnader som meddelats i förväg till konsumenten.

Artikel 14 - Klagomålsförfarande

Klagomål om genomförandet av avtalet ska lämnas till entreprenören inom 7 dagar fullständigt och tydligt beskrivet, efter att konsumenten har hittat bristerna.

Klagomål som lämnas in till entreprenören kommer att besvaras inom en period av 14 dagar från mottagningsdatumet. Om ett klagomål kräver en förutsebar längre behandlingstid kommer entreprenören att svara inom 14-dagarsperioden med ett meddelande om mottagande och en indikation på när konsumenten kan förvänta sig ett mer detaljerat svar.

Om klagomålet inte kan lösas genom ömsesidig överenskommelse uppstår en tvist som är mottaglig för tvistlösningsförfarandet.

Ett klagomål avbryter inte entreprenörens skyldigheter, såvida inte entreprenören skriftligen anger något annat.

Om ett klagomål anses vara motiverat av entreprenören, ska entreprenören, efter eget gottfinnande, antingen ersätta eller reparera de levererade produkterna utan kostnad.

Artikel 15 - Tvister

På avtal mellan entreprenören och konsumenten för vilka dessa allmänna villkor gäller, gäller endast nederländsk lag. Även om konsumenten är bosatt utomlands.